کد مطلب:28953 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

ثواب زیارت او












3034. پیامبر خداصلی الله علیه وآله: هركس علی را پس از وفاتش زیارت كند، بهشت برای اوست.[1].

3035. امام صادق علیه السلام: در حالی كه حسن بن علی علیهما السلام در دامان پیامبر خدا بود، سرش را بلند كرد و گفت: پدر! پاداش آن كه تو را پس از وفاتت زیارت كند، چیست؟

فرمود: «پسرم! هركس پس از وفاتم به زیارت من آید، بهشت برای اوست، و هر كس به زیارت پدرت پس از وفاتش بیاید، بهشت برای اوست و هر كس به زیارت برادرت پس از وفاتش بیاید، بهشت برای اوست و هركس تو را پس از وفاتت زیارت كند، بهشت برای اوست».[2].

3036. كامل الزیارات: حسن علیه السلام به پیامبر خدا گفت: پدر! پاداش آن كه تو را زیارت كند، چیست؟

پیامبر خدا فرمود: «پسرم! هر كس مرا در حال حیات یا پس از مرگم زیارت كند، یا پدرت را زیارت كند، بر خداوندْ حقّ است كه من نیز روز قیامت او را زیارت كنم و او را از گناهانش بِرَهانم».[3].

3037. امام صادق علیه السلام: بادیه نشینی نزد پیامبر خدا آمد و گفت: ای پیامبر خدا! خانه ام از خانه تو دور است و من مشتاق تو و زیارت توام، می آیم و تو را نمی یابم و علی بن ابی طالب را دیدار می كنم و او با سخن و پندهایش با من همدمی می كند و من برمی گردم، در حالی كه از ندیدن تو متأسّفم.

فرمود: «هركس علی را زیارت كند، مرا دیدار كرده است، هركس او را دوست بدارد، دوستدار من است و هركه او را دشمن دارد، با من دشمنی كرده است. به قبیله ات از قول من این را برسان و هركس به زیارت او آید، به زیارت من آمده است و من و جبرئیل و مؤمنان صالح در قیامتْ او را پاداش می دهیم».[4].

3038. الكافی - به نقل از یونس بن ابی وَهْب قصری -: وارد مدینه شدم و به خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم. گفتم: «فدایت شوم! پیش تو آمده ام و امیر مؤمنان را زیارت نكرده ام.

فرمود: «بد كردی! اگر نه آن كه از شیعیان مایی، به تو نگاه نمی كردم. چرا زیارت نمی كنی كسی را كه خداوند، با فرشتگان و پیامبران و مؤمنانْ او را زیارت می كنند؟!».

گفتم: فدایت شوم! این را نمی دانستم.

فرمود: «بدان كه امیر مؤمنان برتر از همه امامان است و پاداش عمل آنان برای اوست و آنان به اندازه عمل هایشان برتری یافته اند».[5].

3039. امام صادق علیه السلام: هر كس زیارت امیر مؤمنان را ترك كند، خداوند به او نمی نگرد. چرا زیارت نمی كنید آن را كه فرشتگان و پیامبران زیارتش می كنند؟ همانا امیر مؤمنان، برتر از همه امامان است و برای او همانند پاداش عمل های همه آنان است، در حالی كه آنان به اندازه عمل هایشان برتری یافته اند.[6].

3040. تهذیب الأحكام - به نقل از ابو عامر ساجی -: خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم و گفتم: ای پسر پیامبر خدا! پاداش كسی كه قبر او (امیر مؤمنان) را زیارت كند و تربت او را آباد سازد، چیست؟

فرمود: «ای ابو عامر! پدرم از پدرش از جدّش حسین بن علی علیهما السلام از علی علیه السلام روایت كرده كه: پیامبرصلی الله علیه وآله به من فرمود: "به خدا سوگند، در سرزمین عراق كشته و در آن جا دفن می شوی".

گفتم: ای پیامبر خدا! هركس قبور ما را زیارت كند و آنها را آباد سازد و به آنها رسیدگی كند، چه پاداشی دارد؟

فرمود: "ای ابو الحسن! خداوندْ قبر تو و قبر فرزندانت را بُقعه هایی از بقعه های بهشت و عرصه ای از عرصات بهشت قرار داده است و به یقین، خداوندْ دل های پاكْ سرشتان از خلقش و برگزیدگان از بندگانش را چنان قرار داده كه به سوی شما كشیده می شوند و در راه شما هرگونه خواری و آزار را تحمّل می كنند، قبور شما را آباد می كنند و بسیار به زیارت آنها می روند، برای نزدیك شدن به پروردگار و به نشانه دوستی با پیامبر خدا.

ای علی! آنان به شفاعتم ویژه هستند و بر حوض من (كوثر) وارد می شوند و آنان فردا در بهشت، زائران من اند.

ای علی! هر كس قبور شما را آباد و به آنها رسیدگی كند، گویا در ساختن بیت المقدّس، سلیمان بن داوود را یاری كرده است. هركس قبور شما را زیارت كند، ثواب آن [ زیارت ] برابر با ثواب هفتاد حجّ واجب پس از حجّ واجب است و از گناهانش بیرون می آید، مثل روزی كه از مادرش به دنیا آمده است، تا آن كه از زیارت شما برگردد. پس مژده باد بر تو، و به دوستان و پیروانت نیز بشارت بده كه نعمت های الهی و روشنایی چشم از آنِ آنهاست، چیزهایی كه نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه بر دل بشری خطور كرده است. لیكن برخی از مردم بی مقدار، همان گونه كه زناكار را به خاطر زنایش ملامت می كنند، زائران شما را هم به خاطر زیارت شما سرزنش می كنند. آنان بدترینِ امّت من اند. هرگز مباد كه شفاعتم بدانان رسد و بر حوض من وارد نخواهند شد"».[7].

3041. تهذیب الأحكام - به نقل از جعفر بن محمّد بن مالك، با ذكر سلسله سند خود در حدیث -: نزد امام جعفر صادق علیه السلام بودم. از امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام یاد شد. ابن مارِد به امام صادق علیه السلام گفت: برای كسی كه جدّت امیر مؤمنان علیه السلام را زیارت كند، چه پاداشی است؟

فرمود: «ای پسر مارد! هركس جدّم را با معرفت به حقّ او زیارت كند، خداوند برای هر گام او پاداش یك حجّ مقبول و عمره پذیرفته می دهد.

به خدا سوگند، ای پسر مارد! آتش دوزخ، هرگز قدمی را كه در راه زیارت امیر مؤمنان غبارآلود شده باشد، نمی سوزاند، چه پیاده رفته باشد، چه سواره.

ای پسر مارد! این حدیث را با آب طلا بنویس».[8].

3042. امام صادق علیه السلام: هر كس امیر مؤمنان علیه السلام را پیاده زیارت كند، خداوند برای هر قدم او ثواب حجّ و عمره می نویسد. پس اگر پیاده برگردد، خداوند برای هرگام او ثواب دو حج و دو عمره می نویسد.[9].









    1. المقنعة: 462، خصائص الأئمّة: 40، مناقب آل أبی طالب: 317/3.
    2. تهذیب الأحكام: 44/20/6 المزار، مفید: 180، روضة الواعظین: 186.
    3. كامل الزیارات: 92/91، الأمالی، صدوق: 94/114، بشارة المصطفی: 245.
    4. المزار الكبیر: 13/38، بحار الأنوار: 17/262/100.
    5. الكافی: 3/580/4، كامل الزیارات: 90/89، تهذیب الأحكام: 45/20/6.
    6. المقنعة: 462، خصائص الأئمّة: 40، مناقب آل أبی طالب: 317/3.
    7. تهذیب الأحكام: 50/22/6، فرحة الغریّ: 77، المزار، مفید: 12/228.
    8. تهذیب الأحكام: 49/21/6، فرحة الغریّ: 75.
    9. تهذیب الأحكام: 46/20/6، فرحة الغریّ: 75.